kapell-de-san-olav

The Chapel of St. Olav

Siden det dukket denne "vakre galskap" å oppfylle ønsket om en norsk prinsesse, manifestert i middelalderen, har vi innsett at denne historien like begeistret oss, har begeistret tusenvis.

Historien om de norske unge reiste til Spania for å gifte seg med en kastiljansk spedbarn og døde langt hjemmefra, er en historie som inviterer oss til å drømme og feeds inspirasjon. Det er en historie som vekker følelser og har hatt en innvirkning utover hva vi kunne forestille seg.

Gjennom årene har vi fått henvendelser fra folk som er interessert i å skrive bøker, skuespill, TV-dokumentarer, spiller musikk, etc. på prinsesse Kristina. I et enkelt år 4 romaner publisert Kristina!

Vi har sett utvekslingsprogrammer mellom norske og spanske skoler som lever av historien vi har til felles, for å oppmuntre til kommunikasjon blant norske barn og spansk samtidig søke å fremme gjensidig kunnskap om historien til de respektive folkeslag.

Chapel of St. Olav

Vi har også sett flere norske besøkende Covarrubias har økt år etter år. Vi har funnet at prinsesse Kristina har selv blitt hovedpersonen i tematurer og skapte en tursti som forbinder byen Burgos Covarrubias, Way of St. Olav i Spania.

Disse initiativene er ikke bare fordeler av stiftelsen, noen er født spontant, selv om stiftelsen har alltid satt spesiell innsats i arbeidet med å publisere historien.

Historien tilhører alle. I dette tilfellet Prinsesse Kristina er noe vi deler og som forener oss. På samme måte ønsker vi at Chapel of St. Olav hører også til alle og å tjene som en møteplass mellom kulturer. Det er symbolet på en kollektiv innsats gjort av hensyn til vennskap mellom folkene og tjener bedre kjent med oss.