la-stiftelsen

Foundation

Stiftelsen ble etablert i 1992 av representanter for selskaper relatert til spansk-norske kommersielle og industrielle utveksling og representanter fra den norske ambassaden i Madrid og Føderasjonen av norsk i Madrid, og andre engasjert i arbeidet med å opprettholde og utvikle kontakten mellom våre to land.

Det Foundation KRISTINA av Tunsberg har som hovedmål den oppmuntrer og fremme alle typer kulturelle aktiviteter og andre natur som kan bidra til å forbedre noruego-hispanas forholdet, bevare, oppmuntrende og spre kulturelle, sosiale og økonomiske, felles og spesifikke aspekter av de to landene.

De har også bestå forskrifter som et mål for stiftelsen:

• Adresse i samarbeid og forståelse med lokale myndigheter, riktig vedlikehold av statuen av prinsesse Kristina av Norge i Covarrubias.
  • Likeledes grunnlaget samler og støtter løftet Infante Felipe av Castilla, bror av Rey Alfonso X el Sabio, sin ektefelle av Kristina av Tunsberg, datter av kong Haakon Hakonsson, sette opp et kapell til minne om kongen Hellig Olav Magnusson i Castilla som et symbol på båndene som forene to kulturer med mange elementer felles til tross for avstanden som skiller dem.
  • Alle slags knyttet til avdekking av problemer med miljøet og naturlig miljø, øke bevisstheten om behovet for å utvikle spesifikke og effektive tiltak for deres beskyttelse og gjenoppretting.
  • Og dette selskaper organisering av konferanser, begivenheter, symposier, forestillinger og møter mellom kompetent institusjoner, organisasjoner og foreninger aktiviteter har direkte eller indirekte forhold til disse spørsmålene; og etablering av konkurranser eller Premier eller tildeling av stipend, anerkjennelse og insentiv atferd, eller prosjekter som representerer relevante bidrag i forbindelse med grunnlaget.

Kort sagt: organisering og samarbeid i utarbeidelsen av slike handlinger, konferanser, fora, konserter, skuespill og sosiokulturelle aktiviteter effektivt kan bidra til å styrke forholdet mellom Spania og Norge.

Stiftelsen har sitt hovedkontor i Covarrubias, Villa de Castilla y León som huser restene av Prinsesse Kristina og hvor er kapellet St. Olavs.