Skala modell-of-the-hette

Prosjekt og Contest

Byggingen av dette kapellet er en historisk begivenhet fordi med det stiftelsen oppfyller et ønske uttrykt over 750 år siden av Kristina Princess Norge (datter av kong Haakon Håkonsson) ektemannen infante Felipe (bror av rey Alfonso X den vise Castilla y León), for å bygge et kapell i Spania til ære for Olav den Hellige.

Kapellet er ment å økumeniske aktiviteter og kultur, har det steget i den middelalderske landsbyen Covarrubias i provinsen Burgos, to timer nord for Madrid. Det er i dette stedet hvor prinsessen ligger i en sarkofag av Collegiate Church of Villa.

Over de siste årene har prinsesse Kristina av Norge Foundation har blitt et viktig forum for presentasjon av norsk kultur i Spania og spansk-norsk kulturutveksling.

Maqueta Olav

I april 2002 Prinsesse Kristina av Norge Foundation i samarbeid med Hon. Kommune Covarrubias, School of Architecture i Oslo og School of Architecture of Valladolid, som arrangeres av den norske ambassaden i Spania, holdt en konkurranse om utforming av et kapell til ære for Olav den hellige i Covarrubias (Burgos), Spania . Endelige års studenter fra begge skolene kan delta i konkurransen. De ble mottatt og analysert totalt 32 prosjekter.

Juryen kjente arkitekter fra begge land, og ledes av MIGUEL FISAC, syv prosjekter tildelt hederlig omtale og tre løpere opp. Stiftelsen besluttet å dele premien mellom disse tre, reserverer retten til å velge det endelige prosjektet.

Styret i Stiftelsen prinsesse Kristina av Norge besluttet at prosjektet som best møtte formålet av kapellet ble gjort av Pablo López Aguado og Jorge Gonzalez Gallego School of Architecture of Valladolid.

Kapell St. Olav mockup

Mockup Chapel St. Olav 2

Kapell St. Olav mockup 3

Prosjektet har en monumental nærvær uten at dette går over grensen, det naturlige miljø der det skal bygges. Bygningen gir en ny attraksjon som styrker den visuelle virkningen av omgivelsene samtidig som det gir en rekke muligheter for å organisere aktiviteter av alle slag. Dobbel funksjon av kapellet og kulturområder som er blitt løst på en praktisk og nyttig måte i hvilken det er tatt hensyn til bruken av innvendig og utvendig plass.

BELIGGENHET
Noen 800m. Den gamle bydelen i Covarrubias, mot ruinene av klosteret San Pedro de Arlanza en grusvei fører til Valley of the Wolves, naturlig sted med unik skjønnhet der kapellet St. Olav ligger.

SPACE
La construcción cumple la función de un edificio multifuncional que sirve tanto para la celebración de actos culturales: conciertos, exposiciones, conferencias, reuniones, etc., como para actos religiosos, misas y romerías. El interior de la capilla tiene una capacidad máxima de 100-150 personas y empleando su espacio exterior, para aproximadamente hasta 500 personas más.

Kapellet er en åpen kulturell plass. Initiativer fremmet av ulike grupper i begge land, og selv i europeisk eller internasjonalt nivå kan utføres med godkjenning av City of Covarrubias og prinsesse Kristina Foundation. Prosjekt sponsorer og velgjørere stiftelsen vil bruke plassen for konferanser, møter eller andre arrangementer.

Verkene til bygging av kapellet startet i februar 2010, som kulminerte med åpningen 18. september 2011 av den norske kulturministeren og presidenten i Junta de Castilla y León, blant andre.

Kapell St. Olav mockup 4

Kapell St. Olav mockup 5